2013. augusztus 3., szombat

Biológiai anyám

Nem szerettem az anyámat. Féltem tőle – a válás óta eltelt tizenhárom év alatt szántam is talán –, de szeretni sose tudtam.
A nyomorúságos gyerekkorért, ami öcsémmel nekünk jutott, máig őt hibáztatom.
Azt a kilenc évet nem bocsátottam meg. Talán sose fogom.
Dühös voltam, hogy a gyerekkori emlékeim nem kellemesek, hanem borzasztóak. Sokáig úgy éreztem, valami fontostól fosztottak meg.
Nem voltam mindig ilyen nagyhangú, magabiztos lány. Visszahúzódó, riadt kisgyerek voltam. Ha most újból találkozhatnék a tizennégy évvel ezelőtti kilencéves énemmel, megsimogatnám a kobakját, megölelném, és azt mondanám neki: ne féljen, egyszer neki is lesznek álmai, amikért küzdhet; lesz reményteljes jövője, ami elé várakozással tekinthet. Csak még egy kicsit tűrjön.
Anyám sose babusgatott. Anyám nem volt anyának való. Szobrász volt, a tárgyakhoz értett. Aminek lelke volt, ahhoz nem.
Az öcsémmel mindig kivételezett. Őt kényeztette, és én olyankor mindig magamban kerestem a hibát. Kilencévesen nem a legjobb jellemformáló elem a riadt kétségbeesés.
Haragom az évek hosszú sora alatt közönnyé tompult. Leghőbb vágyammá vált, hogy többé ne legyen közünk egymáshoz.
Minden jellemvonás, mozdulat ellen harcoltam, amiről úgy véltem, anyai ágról örökségem. Kiirtottam minden gesztust, reakciót, amiről úgy rémlett, anyám sajátja.

Lefekvés előtti fohászomban ma is gyakran felbukkan a rémület: Istenem, csak attól óvj meg, hogy az anyámra hasonlítsak!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése